Op zoek
naar nieuwe
oplossingen?

Wij helpen je met je
(online) administratie

Administraties

Uw administratie is in handen van specialisten die niet alleen accuraat, maar ook pro-actief meedenken zodat u altijd een helder inzicht heeft in uw financiën.

Financieel advies

Het houdt natuurlijk niet op bij de jaarrekening of belastingaangifte. We geven graag een helder financieel of fiscaal advies waardoor u uw kansen verder kunt benutten!

Salarissen

Onze specialisten verzorgen uw salaris­administratie en kunnen u adviseren over arbodienst­verlening (arbozorg, gezondheids­beleid), CAO’s en arbeidsrechtelijke zaken.

Al 75 jaar de financieel specialist voor ondernemers

Al meer dan 75 jaar zijn wij actief in de accountancy, met cliënten in het midden- en kleinbedrijf. Wij ondersteunen ondernemers op het gebied van administraties, salarissen, financiën en fiscaliteiten.

Met ons uitgebreide pakket diensten zijn wij in staat om zowel startende als middelgrote organisaties in de breedte te bedienen. Startende ondernemers begeleiden wij in de voorbereiding en start van een eigen bedrijf; bij gevestigde organisaties denken wij als ondernemer graag mee in termen van efficiency en verdere groei. Dat kan op administratief, financieel of fiscaal gebied.
Omdat wij zelf ondernemers zijn, herkennen wij ondernemersvraagstukken. Indien nodig, schuiven wij graag aan om uw vragen in heldere en werkbare oplossingen te vertalen.

Uw online administratie met Easyfinance!

Eenvoudig en direct inzicht in uw administratie, speciaal voor MKB en ZZP’ers

Snel en efficiënt uw administratie bijhouden? Wilt u 24 uur per dag de laatste mutaties in uw administratie kunnen checken? Dat kan met Easyfinance, uw online administratie met handige administratietools! U krijgt direct inzicht in uw financiën zodat u snel kunt schakelen.

Wij bieden easy online administratietools voor het MKB en ZZP-ers. Beide pakketten zijn te benaderen via www.easy-finance.nl met een eigen gebruikersnaam en wachtwoord. Wij helpen u altijd bij uw keuze voor het meest geschikte pakket en werkzaamheden.

Natuurlijk kunnen wij u naast deze administratietool bijstaan in alle fiscale- en financiële werkzaamheden alsook de bedrijfseconomische advisiering en loonadministratie.

Met Easyfinance bespaart u tijd, kosten en heeft u
altijd inzicht in uw online administratie!

Alle actuele zaken voor u

28-11-2019
Verzoek gedeeltelijke transitievergoeding te laat ingediend

In de zogenaamde Kolombeschikking heeft de Hoge Raad geoordeeld dat onder omstandigheden een werknemer bij een gedeeltelijk ontslag recht heeft op een gedeeltelijke transitievergoeding. De Hoge Raad overwoog in deze beschikking onder meer dat de wet niet voorziet in gedeeltelijke beëindiging van de arbeidsovereenkomst, aangezien een arbeidsovereenkomst slechts in haar geheel kan worden opgezegd of ontbonden. Bij de regeling van de transitievergoeding is bij dit wettelijk stelsel aangesloten en is een transitievergoeding alleen verschuldigd als de arbeidsovereenkomst wordt beëindigd. De Hoge Raad is van oordeel dat bij een door omstandigheden gedwongen substantiële en structurele vermindering van de arbeidstijd de werknemer recht heeft op een gedeeltelijke transitievergoeding.

Hoewel de wettelijke regeling de gedeeltelijke transitievergoeding niet kent, is Hof Den Bosch van mening dat voor het overige de wettelijke regeling wel van toepassing is. Dat betekent dat de vervaltermijn van drie maanden na de dag waarop de arbeidsovereenkomst is geëindigd voor de bevoegdheid om een verzoekschrift bij de kantonrechter in te dienen van kracht blijft. De transitievergoeding waarop een werknemer op grond van de Kolombeschikking in bepaalde gevallen aanspraak kan maken is volgens het hof geen andere dan de transitievergoeding als bedoeld in het Burgerlijk Wetboek. De Hoge Raad heeft in de Kolombeschikking geen zelfstandige grondslag voor de aanspraak op een gedeeltelijke transitievergoeding heeft gecreëerd, maar een uitleg gegeven van de wettelijke regeling.

In de door het hof behandelde zaak was de arbeidstijd van de werknemer met ingang van 25 april 2017 verminderd. De bevoegdheid tot het indienen van een verzoek tot een transitievergoeding voor het deel van de arbeidsovereenkomst dat is geëindigd, verviel drie maanden later, dus op 26 juli 2017. Het verzoekschrift is op 12 december 2018 ontvangen door de griffie van de rechtbank. Het hof was van oordeel dat het beroep van de werkgever op de vervaltermijn naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet onaanvaardbaar is.

Het hof heeft de werknemer niet-ontvankelijk verklaard in zijn verzoek tot een gedeeltelijke transitievergoeding, omdat dit verzoek niet is ingediend binnen drie maanden na de dag waarop de arbeidsovereenkomst (gedeeltelijk) is geëindigd.

Bron: Hof Den Bosch | jurisprudentie | ECLINLGHSHE20194187, 200.261.974/01 | 28-11-2019

Terug

L&P. Voor ondernemers, door ondernemers

Contact

Wilt u meer informatie of heeft u behoefte aan
een adviesgesprek, neem dan contact met ons op.

L&P
Gildelaan 1-1a
4761 BA Zevenbergen
Postbus 135
4760 AC Zevenbergen

0168 40 26 15
info@elenp.nl
i   www.elenp.nl